maanantai 21. lokakuuta 2013

Verkkolehti: Hyvinvointi koulussa

Hyvinvointi koulussa

 
Reportterit Rautsi ja Däni
 
Varkauden aihekokonaisuus päivänä työskenneltiin monien eri aihekokonaisuuksien parissa. Yksi aiheista oli hyvinvointi koulussa. Luokka jaettiin neljään eri ryhmään, joissa tutkittiin koulu olosuhteita, sosiaalisia suhteita, itsensä toteuttamisen mahdollisuudet ja terveydentila. Ryhmien apuna oli Anne Konun väitöskirjassa ”Oppilaiden hyvinvointi koulussa” ollut kaavakuva vuodelta 2002. Ryhmät analysoivat kaavakuvaa ja tekivät pienimuotoisen esitelmän aiheestaan, joka kerrottiin muille.
Koulun olosuhteet ryhmässä mietittiin mm. ympäristöä, koulutiloja, opetuksen järjestelyjä, välitunteja, lukujärjestyksiä, ryhmäkokoja ja monia muita asioita. Sosiaaliset suhteet ryhmä taas mietti opettaja-oppilaissuhteita, oppimisilmapiiriä ja ryhmien toimintaa. Työn merkitys ja arvostus, sekä mahdollisuus itsetunnon kehittämiseen oli itsensä totetuttamis ryhmän aihe. Terveydentila ryhmässä taas mietittiin tautien, henkisten sairauksien ja pitkäaikaisten sairauksien vaikutusta opiskeluun.
Luoko koulu oppilaille stressiä? Koeviikot, täydet lukkarit ja kotitehtävät voivat aiheuttaa oppilaille stressiä joka voi johtaa ”burnouttiin” eli loppuunpalamiseen.
Lasten ja nuorten keskus Nikulasta, kävi vierailijoita kertomassa ryhmille persoonallisuudesta ja mielenterveyshäiriöstä. Samalla he kertoivat yleisesti Nikulan toiminnasta.

Venla Parkkilan ja Janina Avikaisen mielestä esitys oli hyvä. Se kertoi kattavasti aiheeseen liittyvistä asioista. ”Vaikka siinä oli monille paljon tuttua asiaa, niin se voi rohkaista sellaisia jotka kamppailevat henkilökohtaisten ongelmien  kanssa”, Parkkila kommentoi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti